Toate dosarele de achizitie publica in cadrul proiectelor contractate au fost reverificate, pentru a vedea daca exista sau nu suspiciuni de frauda si pentru a evita sau a combate conflictele de interese, au explicat pentru EurActiv.ro reprezentantii Autoritatii de Management a Programului Operational Sectorial Transport. Pe langa aceasta, au fost refacute sau create o serie de proceduri si instructiuni in sistemul de management si control, pentru a respecta cerintele Comisiei Europene, in vederea deblocarii fondurilor. Daca programul este deblocat, Romania mai poate atrage, pana in 2015, pana la 5,7 miliarde euro - in infrastructura de transport.

Ioana Morovan

Pana in prezent, au fost semnate 88 de contracte prin acest program iar valoarea platilor este de circa 1,8 miliarde lei. Situatia detaliata a proiectelor si platilor poate fi gasita aici. POS Transport a fost pre-suspendat in toamna de catre Comisia Europeana.

Reprezentantii AM POS Transport au explicat ca motivele suspendarii au tinut de sistemul de management si control, acesta fiind considerat nefunctional de catre Comisia Europeana. Mai exact, a fost vorba despre procedurile de achizitii publice, in special la proiectele derulate de CNADNR si CFR. "Este vorba despre controlul aferent derularii procedurilor, suspiciuni de frauda, indicii privind conflicte de interese", au explicat functionarii din Minister pentru EurActiv.ro.

Ulterior auditului de la Bruxelles, Ministerul a trecut la reverificarea tuturor contractelor existente de achizitii publice, si anume 128 de dosare de licitatie. Controlul a fost facut inclusiv pentru depistarea conflictelor de interese, au fost verificati actionarii companiilor, directorii, membrii AGA, membrii comisiei de evaluare. "In unele cazuri au fost depistate erori, sau au aparut indicii de frauda - situatie in care cazul respectiv a fost comunicat Departamentului de Lupta Antifrauda. Nici unul din aceste cazuri nu este finalizat, ca sa putem spune daca au fost sau nu confirmate fraude. Oricum, un caz de frauda de genul Romstrade  (vezi *Nota redactiei de la final) nu a mai fost descoperit", au mai spus reprezentantii AM. "In contractele in care au fost constatate nereguli au fost aplicate corectii de 20% sau 25% si chiar au fost recuperate debitele", mai spun sursele citate.

In paralel, potrivit functionarilor AM POS T, a fost modificat complet sistemul de management si control. Spre exemplu, au emise o serie de instructiuni catre beneficiari, au fost refacute documentatiile standard - in colaborare cu Autoritatea de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice, au fost intocmite instructiuni

Potrivit Ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu: ''pana la mijlocul lunii aprilie, noi vom termina toate procedurile pe care ni le-a cerut CE, intre 15 si 26 aprilie autoritatea de audit va verifica functionalitatea acestor proceduri si intre 26 aprilie si maximum jumatatea lunii mai va face rapoartele catre CE, astfel incat Comisia sa aiba pana cel tarziu la jumatatea lui mai documentatia din partea noastra, documentatia de ridicare a presuspendarii"

(*Nota redactiei: Cazul Romstrade - informatii recente publicate de HotNews.ro: Potrivit DNA, in calitate de administrator al Romstrade, Nelu Iordache a schimbat, fara respectarea prevederilor legale, destinatia sumei de 25.000.000 lei, bani incasati in vederea proiectarii si executiei lucrarilor la primul tronson din autostrada Nadlac - Arad, lucrarea fiind finantata in proportie de 85% din fondul de coeziune al Uniunii Europene. Vezi mai multe informatii aici )